Κόσμος

Βρετανικό Μουσείο: Δημοσίευμα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Στην επικίνδυνη για τη διατήρηση των αρχαιοτήτων κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι αίθουσες του Βρετανικού Μουσείου που, μεταξύ άλλων, φιλοξενούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα αναφέρεται βρετανικό δημοσίευμα, που έχει καταγράψει μια σειρά από φθορές στους χώρους του.

“Καθώς το Βρετανικό Μουσείο έχει εστιάσει την προσοχή του για την ανάκτηση περίπου 2.000 κλεμμένων πολύτιμων λίθων και μικροαντικειμένων, που φέρεται να έχουν αφαιρεθεί από τις αποθήκες του από έναν από τους ίδιους τους επιμελητές του, αντιμετωπίζει μια ακόμη πρόκληση για τις συλλογές που έχει υπό τη φροντίδα του: Την ετοιμόρροπη κατάσταση που βρίσκονται οι αίθουσες των ελληνικών, ρωμαϊκών και ασσυριακών αρχαιοτήτων” αναφέρει το δημοσίευμα του βρετανικού ιστοτόπου Πολιτισμού, Artnet.

Τρύπα στην οροφή, τοίχοι που ξεφλουδίζουν, ραγισμένα πλακάκια

Όπως σημειώνει, η απαρχαιωμένη υποδομή στις αίθουσες αυτές, στις οποίες περιλαμβάνεται και η πινακοθήκη όπου εκτίθενται τα μάρμαρα του Παρθενώνα, καταρρέει. Οι στέγες έχουν διαρροές, ο κλιματισμός δεν λειτουργεί σωστά, το χρώμα ξεφλουδίζει και τα πλακάκια του δαπέδου είναι ραγισμένα.

Δύο παρακείμενες αίθουσες, η μία που εκθέτει ελληνικά και ρωμαϊκά γλυπτά (Πινακοθήκη 23) και η άλλη αριστουργήματα της ασσυριακής τέχνης (Πινακοθήκη 8), είναι πλέον εκτεθειμένες στα στοιχεία της φύσης, εκτός από ένα λεπτό φύλλο υλικού που έχει απλωθεί πάνω από μεγάλους φεγγίτες στην οροφή για να καλύψει το άνοιγμα όπου θα έπρεπε να υπάρχουν ενισχυμένα γυάλινα πάνελ.

Το Artnet News παρατήρησε για πρώτη φορά του υαλοπίνακες που λείπουν κατά την επίσκεψή του στο μουσείο στις 23 Ιανουαρίου. Καθώς διαδοχικές καταιγίδες έπλητταν τη Βρετανία εκείνη την εβδομάδα, το υλικό που κάλυπτε τους φεγγίτες κουνιόταν και χτυπιόταν στους ισχυρούς ανέμους και τη βροχή.

Στην Πινακοθήκη 8, η οποία φιλοξενεί ογκώδη γλυπτά και σκαλισμένα πέτρινα πάνελ από το παλάτι του Ασσύριου βασιλιά στο Νιμρούντ στο σημερινό Ιράκ, το υλικό που καλύπτει τον φεγγίτη είναι σκισμένο με τον ουρανό να φαίνεται καθαρά μέσα από τα κενά.

Για να αντιμετωπιστεί ο κρύος αέρας που εισέρχεται στην αίθουσα και η αδυναμία ελέγχου της θερμοκρασίας, μια βιομηχανική θερμάστρα δαπέδου έχει τοποθετηθεί στα πόδια ενός επιβλητικού φτερωτού ταύρου με ανθρώπινο κεφάλι, που χρονολογείται από το 865-860 π.Χ., ο οποίος στέκεται κοντά σε ένα φτερωτό λιοντάρι με ανθρώπινο κεφάλι. Γνωστά ως Lamassu, αυτά τα προστατευτικά πνεύματα πιστεύεται ότι φρουρούσαν την είσοδο των ιδιωτικών διαμερισμάτων του Ασσύριου βασιλιά και μιας αίθουσας συμποσίων στο Νιμρούντ, αντίστοιχα. Τα υπόλοιπα κομμάτια τους βρίσκονται στη συλλογή του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης.

Άλλες θερμάστρες έχουν τοποθετηθεί σε όλες τις αίθουσες με τις ασσυριακές αρχαιότητες όπως επίσης και στη μεγάλη αίθουσα που περιέχει τα μάρμαρα του Παρθενώνα, λίγα μόλις μέτρα πιο πέρα.

Όλες αυτές οι αίθουσες βρίσκονται στο δυτικό τμήμα του μουσείου, το παλαιότερο τμήμα του κτιρίου, που χρονολογείται πίσω στον 19ο αιώνα. Πρόκειται να ανακαινιστεί πρώτα ως μέρος του γενικού σχεδίου του μουσείου, κάτι που θα κοστίσει 1,26 δισεκατομμύρια δολάρια για την αναμόρφωση όλων των αιθουσών και την εκ νέου προβολή των συλλογών του. Την άνοιξη θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την επιλογή αρχιτέκτονα για τον εκσυγχρονισμό του δυτικού μπλοκ. Αν και το μουσείο αρνείται να πει πότε αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες, το Artnet News εκτιμά ότι προγραμματίζονται για το τέλος του τρέχοντος έτους ή τις αρχές του 2025.

Τι απάντησε το Βρετανικό Μουσείο

Όταν το Artnet News επικοινώνησε με το Βρετανικό Μουσείο, τρεις εβδομάδες αφότου παρατήρησε για πρώτη φορά το γυαλί που έλειπε από τους φεγγίτες των αιθουσών, η απάντηση από πλευράς μουσείου ήταν ότι οι υαλοπίνακες δεν θα αντικατασταθούν μέχρι να ξεκινήσει η ανανέωση ολόκληρου του μπλοκ.

“Έχουμε ξεκαθαρίσει επανειλημμένα ότι η οροφή απαιτεί συνολική αντικατάσταση και ανανέωση, την οποία θα ξεκινήσουμε στο πλαίσιο του γενικού σχεδίου του μουσείου. Επί του παρόντος υπάρχουν προσωρινά μέτρα σε ορισμένες αίθουσες για την προστασία της συλλογής, των επισκεπτών μας και του προσωπικού από την εισροή νερού μέχρι να ξεκινήσουν αυτές οι εργασίες”, ανέφερε εκπρόσωπος σε ηλεκτρονικό μήνυμα.

Το ερώτημα όμως είναι, όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, αν θα αντέξουν τα εκθέματα στις αίθουσες αυτές για έναν ακόμη χρόνο μέχρι να γίνουν αυτές οι εργασίες.

Εν τω μεταξύ, τον Δεκέμβριο, το Βρετανικό Μουσείο ανακοίνωσε ότι η εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου BP θα διαθέσει 63 εκατομμύρια δολάρια σε διάστημα 10 ετών για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση του γενικού σχεδίου του. Ενώ άλλα υψηλού προφίλ ιδρύματα τέχνης, όπως η Tate και η Royal Shakespeare Company, υπέκυψαν στις δημόσιες πιέσεις και τις διαμαρτυρίες περιβαλλοντικών ακτιβιστών και τερμάτισαν τις συνεργασίες τους με την BP, το Βρετανικό Μουσείο ανέφερε σε δελτίο Τύπου ότι είναι “πολύ ευγνώμων για την υποστήριξη της BP σε αυτό το πρώιμο στάδιο του masterplan”.

Απαντώντας στην ανακοίνωση, διαδηλωτές της ομάδας Energy Embargo for Palestine, η οποία “απαιτεί” από το Βρετανικό Μουσείο να διακόψει τους δεσμούς του με την BP, μια εταιρεία που περιγράφει ως “επωφελούμενη από την αποικιοκρατική γενοκτονία του Ισραήλ”, κατέλαβαν το Great Court του μουσείου για αρκετές ώρες στις 11 Φεβρουαρίου, ενώ ζητούσαν “διεθνές ενεργειακό εμπάργκο στο Ισραήλ”.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button