MAGAZINE

Eurovision 2024: Το μεγάλο σφάλμα της Μαρίνας Σάττι

Η Μαρίνα Σάττι, η καλλιτέχνιδα δηλαδή που ανέλαβε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision 2024, έχει απασχολήσει το τελευταίο διάστημα για όλους τους λάθος λόγους.

Όπως έγινε γνωστό στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου, η Μαρίνα Σάττι θα ταξιδέψει στo Μάλμε της Σουηδίας για τον πανευρωπαϊκό μουσικό διαγωνισμό που θα διεξαχθεί από τις 7 έως τις 11 Μαΐου.

Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια και δημιουργός δέχθηκε την πρόταση της ΕΡΤ να εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε μια συμβολική χρονιά, καθώς φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από την πρώτη παρουσία της χώρας στη Eurovision, το 1974 με τη Μαρινέλλα.

Η Σάττι είχε αρνηθεί να εκπροσωπήσει την Ελλάδα τουλάχιστον 3 φορές στο παρελθόν, ωστόσο φέτος είπε το “ναι”, θέλοντας να δοκιμάσει την τύχη της σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, το οποίο -όπως έχει παραδεχθεί- μέχρι πρότινος την τρόμαζε.

Η επιλογή της Σάττι να συμμετέχει σε έναν εμπορικό διαγωνισμό μουσικής έκανε πολλούς να την κρίνουν αυστηρά από την πρώτη κιόλας στιγμή. Πολλοί αμφισβήτησαν και συνεχίζουν να αμφισβητούν τη σύζευξη της πολυπολιτισμικής της προσέγγισης με έναν διαγωνισμό που παραδοσιακά έχει έντονα mainstream χαρακτηριστικά, για έναν διαγωνισμό που -αν θέλετε- για κάποιους αποτελεί ένα φθηνό, κιτς πανηγυράκι.

Η Μαρίνα Σάττι αρνείται να περιοριστεί σε στενά μουσικά πλαίσια, στοχεύοντας να προσφέρει στους Ευρωπαίους μια εμφάνιση που θα διαπνέεται από διαφορετικές καλλιτεχνικές επιρροές, κι αυτή η προσέγγιση μάλλον ενοχλεί ορισμένους ανθρώπους στη χώρα μας.

Η ποικιλία της μουσικής της, που αντλεί έμπνευση από παραδοσιακές, βαλκανικές και αραβικές επιρροές, αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από μερίδα του κοινού. Εντούτοις, η Μαρίνα Σάττι επιμένει να δημιουργεί γέφυρες μεταξύ διαφορετικών χωρών και πολιτισμών. Και το κάνει και πολύ καλά μάλιστα.

Η Ελληνοσουδανική καταγωγή της αποτέλεσε για κάποιους λόγο συζήτησης από τη στιγμή που ανακοινώθηκε από την ΕΡΤ πως η Σάττι θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον επόμενο διαγωνισμό μουσικής.

“Μα είναι δυνατόν μια κοπέλα με σκούρο δέρμα και καταγωγή από το Σουδάν να ‘ντυθεί’ με τα ελληνικά χρώματα; Είναι δυνατόν μια τραγουδίστρια που ερμηνεύει βουλγάρικα και τουρκικά τραγούδια να εκπροσωπήσει την Ελλάδα;”, αναρωτήθηκαν κάποιοι.

Φυσικά και γίνεται. Γιατί να μην γίνεται, άλλωστε;

Αυτή ήταν η πρώτη επίθεση που δέχθηκε η Σάττι, με το που μαθεύτηκε απλά πως θα συμμετάσχει στη φετινή Eurovision.

Συνάμα, δέχθηκε “πόλεμο” για το γεγονός ότι ζήτησε από καλλιτέχνες να της γράψουν τραγούδια, τα οποία στη συνέχεια η ίδια… απέρριψε όλα μάλιστα. Η είδηση αυτή έκανε τον γύρο του διαδικτύου, με την τραγουδίστρια να αναγκάζεται να διαψεύσει τα δημοσιεύματα, εξηγώντας πως πρόκειται για μυθεύματα και fake news. Η ίδια ξεκαθάρισε πως θα ακούσει όλα τα κομμάτια που της έχουν στείλει, τονίζοντας πως ευχαριστεί και σέβεται κάθε δημιουργό που μπήκε στη διαδικασία να γράψει κάτι για εκείνη.

Η επόμενη επίθεση που δέχθηκε η Μαρίνα Σάττι ήταν στην αλλαγή του χρόνου, με αφορμή την εορταστική εκδήλωση στην πλατεία Συντάγματος. Ένα ακόμη ρατσιστικό παραλήρημα μέσω social media κατά της Σάττι, επειδή αποφάσισε να παραχωρήσει ένα σόου με παραδοσιακά, έθνικ και αραβικά κομμάτια. Και βεβαίως επειδή… τόλμησε να μιλήσει αραβικά.

Χιλιάδες άνθρωποι, ανεξαρτήτως καταγωγής, θρησκεύματος και χρώματος βρέθηκαν στο ίδιο σημείο, ελπίζοντας πως το νέο έτος θα είναι λίγο πιο ελεύθερο και συμπεριληπτικό. Ωστόσο, αυτό το χαρούμενο κλίμα δυσαρέστησε ορισμένους, οι οποίοι ταράχτηκαν από τα αραβικά της Σάττι, σε συνδυασμό με τις υψωμένες σημαίες της Παλαιστίνης στην εκδήλωση που έλαβε χώρα στο κέντρο της Αθήνας.

Η αλλαγή του χρόνου στην πλατεία Συντάγματος προκάλεσε ταραχή σε ακροδεξιά στοιχεία, καθώς η Σάττι πραγματοποίησε μια εμφάνιση με έντονα πολυπολιτισμικά στοιχεία. Από τη «Μάντισσα» ως τη «Yenna» της κι από όλο το εύρος της παραδοσιακής μουσικής των Βαλκανίων, ως την εναλλακτική μουσική και την αραβική κουλτούρα, η γνωστή ερμηνεύτρια ξεσήκωσε το πλήθος με ζουρνά, νταούλι και πολυφωνικές αλχημείες. Γιατί μπορεί και έχει κάθε δικαίωμα να τα συνδυάζει όλα, χωρίς να πρέπει να απολογηθεί για τα αυτονόητα.

Το μεγάλο “σφάλμα” της Μαρίνας Σάττι είναι ότι επέλεξε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη φετινή Eurovision, ως μια καλλιτέχνιδα που μπορεί και συνδυάζει διαφορετικά καλλιτεχνικά στοιχεία στην τέχνη της, γεγονός που για ορισμένους είναι κάτι επικίνδυνο, ανθελληνικό και μη αποδεκτό.

Η Μαρίνα Σάττι αντιμετωπίζει αμφισβήτηση και επικριτικά σχόλια όχι για το ταλέντο της, αλλά για την κουλτούρα της, την καταγωγή της, τις μουσικές και καλλιτεχνικές επιρροές της και την προσωπικότητά της, σε μια συντονισμένη επιχείρηση δολοφονίας χαρακτήρα.

Τους τελευταίους μήνες, η τραγουδίστρια έχει γίνει αποδέκτρια χυδαίων και ρατσιστικών επιθέσεων, ωστόσο η ίδια συνεχίζει να ανεβαίνει στη σκηνή για αυτούς που δεν βλέπουν διαχωρισμούς, χρώματα και θρησκείες.

Η Σάττι συνεχίζει να υπερασπίζεται την ιδέα ότι η μουσική ξεπερνά όρια και σύνορα, κλείνοντας τα αυτιά της στη μισαλλοδοξία και το σκοτάδι. Αυτό έκανε πάντα, άλλωστε, από τότε που τη γνωρίζουμε.

Σε μια εποχή που ο πλουραλισμός στην τέχνη θα έπρεπε να θεωρείται πλούτος, η παρουσία της Μαρίνας Σάττι στη Eurovision ανοίγει συζητήσεις σχετικά με το πώς η μουσική οφείλει να ενώνει, να “αγκαλιάζει” κουλτούρες και να φέρνει κοντά τους λαούς, με δημιουργικό και αυθεντικό τρόπο.

Άλλωστε, για αυτόν ακριβώς τον λόγο δημιουργήθηκε ο διαγωνισμός το μακρινό 1956.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button